fredag 30 november 2012

Comparative Analysis - Euromed vs. Örebro Universitet

Bonsoir mes lecteurs!

Utåt sett kan det se ut som att en utbytestermin enbart består av festande och nöjen, men så är faktiskt inte fallet! Därför tänkte jag nu berätta för er om mina upplevelser på Euromed Management Business School, och detta i form av att beskriva några distinkta skillnader mellan Euromed (som för övrigt nyligen bytt namn til Kedge Business School) och Örebro Universitet:

1. Det finns vending machines i varenda hörn av skolan så ett hälsosam leverne är svårt att uppnå här. Har tappat räkningen på hur många Snickers jag har ätit för att slippa "turn in to a diva" mellan lektionerna...

2. Euromed har ett slags bibliotek som kallas The Hub. Det är väldigt futuristiskt och man kan låna iPads vid ingången för att sedan gå in och sätta sig i någon av de väldigt bekväma sofforna eller chesterfield-fåtöljerna. Eller varför inte gå ned i källaren och lägga sig i en FatBoy (gigantisk saccosäck)  i ett nedsläckt rum? Det finns väldigt få böcker i detta "bibliotek" då all kurslitteratur laddas ned i PDF-format från en virtuellt bibliotek vid namn Cyberlibris. De stationära datorerna som är utplacerade lite här och var har dessutom touch screen vilket jag av misstag upptäckte när jag skulle peka på en sak på skärmen för att visa min kompis. Flashigt och futuristiskt, minsann!

3. Maten är billig och oftast väldigt god! Studentmenyn som serveras kostar enbart 3,20 Euro och brukar vara allting från pasta carbonara till grillad lax. En vanlig meny kostar 5,50. Det serveras även, till min stora glädje, pommes frites varje dag(!) och fyllda baguetter finns även att köpa.

4. Mängden arbete i förhållande till antal ECTS-poäng. Jag skall nu beskriva arbetsuppgifterna i två av de sex kurser jag läst parallellt under denna termin. Kurserna har 5 ECTS-poäng vardera.

Kurs 1:

  • Anordna ett Luxury Event för resten av klassen som förväntas vara lika professionellt som om ett riktigt eventföretag skulle anordnat det, där ALLTING måste tas i beaktning. Vi fick till exempel minuspoäng för att vi inte hyrt ett extra klassrum för att ställa de överblivna borden och stolarna i.... Till detta var vi tvungna att skaffa sponsorer för att kunna ge ut goodie bags, priser och bjuda på champagne och godsaker samtidigt som vi även skulle skriva en utförlig rapport om vårt tillvägagångssätt och om andra diverse saker vi redovisade i samband med eventet.
  • Lansera en Louis Vuitton-parfym och skriva en uppsats om hela processen från brainstorming till lanseringsdag där bland annat en fullständig och sanningsenlig budget, market research, strategy och retro-planning skulle ingå. Professionella reklambilder skulle skapas, parfymflaskor skulle designas. Trots att de allra flesta av oss ekonomer enbart är glada amatörer när det gäller photoshop hejdade läraren sig inte för att klaga på minsta småsak hen inte fann attraktivt i bilderna, vilket krossade en och annan med tanke på alla timmar som lagts ned på det.
    Uppsatsen till detta moment landade på nätta 72 sidor (min C-uppsats hade enbart 5 sidor mer...)
  • Allt detta plus en Final Exam som står för 40% av betyget.
Kurs 2:
  • Skapa en 150-slides lång power point-presentation om diverse okonventionella marknadsföringsmetoder samt om ett parfymföretag som vi senare skulle göra en avatar av för att skapa en Buzz omkring på Internet. När vi skulle redovisa denna mastodont-presentation viftade läraren nonchalant med handen och sa åt oss att hoppa över de första 80 slidesen eftersom hen redan hört samma information från andra grupper... Till detta skulle vi även lämna in en 40 sidor lång rapport.
  • Genomföra en brainstorming där vi skulle komma upp med 160 olika okonventionella sätt att marknadsföra en produkt i gatomiljö. Det var väldigt krävande att komma på så pass många olika idéer men på något sätt lyckades vi och skulle stolt visa upp våra resultat för läraren - som då återigen bara viftade med handen och sa att hen inte hade tid att läsa igenom det.
  • Börja arbeta med detta "avatarföretag" och skapa konton på diverse sociala medier och dagligen posta information för att skapa en buzz och få likes och followers. De mål läraren satte upp för oss (för de vi själva satt upp tyckte hen var alldeles för låga) var att på 5 veckor få 2000 likes på Facebook, 1000 followers på Instagram och 800 likes på bilderna samt 1500 views på Youtube.
  • Sedan skulle vi genomföra en innovativ street marketing-operation på Marseilles gator som skapade uppmärksamhet och som vi skulle filma och klippa ihop till en buzz-video som sedan skulle postas på Youtube för att vi skulle få alla de views som krävdes. (Jag gillar vår video måste jag säga, och är stolt att vi ändå lyckades få ihop 860 views på 4,5 dagar. Bra jobbat gruppen!!)
  • Slutligen skulle vi komma i kontakt med minst två företag från USA som sysslar med street marketing och som har minst 10 000 views på sina operationer på Youtube. Vi skulle därefter genomföra en telefonintervju à 20 minuter med personer från dessa företag. Detta har vi ännu inte lyckats helt med då det verkar vara ett nästintill omöjligt uppdrag eftersom så pass stora företag som regel inte har tid att genomföra meningslösa intervjuer med elever från ett litet franskt universitet... Men vi har en intervju på måndag och fortsätter frenetiskt sökandet efter ytterligare ett intervjuobjekt. Detta är viktigt, för läraren klämde ur sig igår att detta projekt står för 20% av betyget, vilket jag i och för sig tror att hen enbart hittade på i det ögonblicket då hen insåg att inga grupper hade lyckats genomföra det...
  • Vi skulle dessutom haft ett quiz igår, vilket blev inställt då hen i själva verket bara "ville göra oss nervösa och se till att vi pluggat på artikeln ordentligt".
  • Allt detta plus en Final Exam som omfattar 40% av betyget.
5. Lärarna och utlärningsmetoderna är dock det som skiljer sig allra mest från i Örebro. Jag är inte säker på att skrämselteknik, arrogans och kollektiv bestraffning är särskilt bra metoder, men det verkar vissa av lärarna här tycka. Att dessutom ge oss i uppdrag att granska lärarens eget företag och komma upp med kreativa marknadsföringslösningar för det, anser åtminstone jag vara en aning omoralisk då det skänker henom en massa gratis idéer och inspiration som hen i vanliga fall skulle betala dyra summor till konsulter för att få... En lärare är inte heller direkt sparsam med svordomar och skrik gentemot oss elever och hen hittar på smeknamn på vissa elever såsom "figher" för en som stod upp för sig själv när hon blev utskälld under en presentation samt "the girl who never laugh" till en tjej som inte skrattar när läraren driver med henne, då hon inte enkelt inte finner det roligt. Uppskattning och beröm är även det väldigt sällsynt från en specifik lärare, då hen aldrig sagt någonting uppmuntrande eller positivt till någon grupp. Hen säger att hen är hård "för att förbereda oss för det verkliga livet", men ska jag vara ärlig så hade jag sagt upp mig på en gång om min chef skulle behandla mig så respektlöst som hen behandlar oss elever.



SÅ, det var nog allt jag klarar av att skriva idag.
Och jag måste bara klargöra att det inte alls är meningen att smutskasta någon här!
Jag kände bara att det är viktigt att berätta om mina reflektioner härifrån, både positiva och negativa. Och jag kan även tillägga att dessa negativa upplevelser jag haft, enbart kommer från en och samma lärare. De övriga lärare jag har är väldigt pedagogiska och rara så det handlar nog mest om otur med val av lärare i detta fall.

MEN, bortsett från dessa två sista punkter måste jag ändå säga att en termin här i Marseille verkligen är någonting jag rekommenderar alla! Visst har jag pluggat mer än jag gjort sammanlagt (nästan i alla fall) under mina tre år på Örebro Universitet, men det har varit väldigt spännande, givande, lärorikt samtidigt som jag har växt som person (klyschigt men sant) och lärt mig att stå upp för mig själv (!).


Ställ gärna frågor eller kom med förslag på bloggämnen om det är någonting ni skulle vilja veta mer om!



Här har ni förresten vår street marketing-video! Titta och förfaras (och lägg på minnet att lyxprodukter ska marknadsföras på ett provocerande sätt...)



/Lena i Marseille 

2 kommentarer:

  1. Hej Lena!
    Tänkte höra med dig vilka kurser du läst/läser under din utlandstermin? Vilka tycker du varit givande och lärorika som du kan rekommendera andra att läsa samt vilka skulle du inte rekommendera att läsa?
    Mvh Sofie

    SvaraRadera
  2. Aj, aj men visst har du haft bra lärare också. Uppmärksamma gärna någon av dem på:
    http://lararhyllningen.se/
    :-)

    SvaraRadera